Tillväxtstrategier för internationell expansion

7/10/2025

Business Sweden och Flowlife: sätt igång din resa mot världen!

Hur tänker man när hemmamarknaden inte längre räcker till? Under YEoS Summit delade Lucas Wasniewski, grundare av Flowlife, med sig av sin tillväxtresa - från fysisk direktförsäljning i Sverige till ett gediget varumärkesarbete och internationell expansion över hela Europa, med blicken nu riktad mot Indien och resten av världen. Tillsammans med Jenny Strömberg från Business Sweden fick vi lyssna in konkreta tips på hur man gör expansion på rätt sätt, utan att gå på för mycket magkänsla.

“Sverige är en perfekt lekplats att träna på innan internationell expansion”

Flowlifes resa började i löparspåren, med direktförsäljning av massagepistoler på stora sportevenemang. När pandemin slog till ställde Lucas och teamet snabbt om till e-handel. Man skalade kraftigt ned organisationen, men led av kraftigt stigande dollarkurser som gjorde att 2023 blev ett år av överlevnad.

“Vi insåg att vi tänkte för smått,” berättar Lucas. “Vi satte målet att bygga ett miljardbolag - och började agera därefter.”

Resan innebar en total varumärkesförflyttning, och ett beslut att växa professionellt:

“Vi tog in en extern styrelse med höga förväntningar. Det tvingade oss att utvecklas och kliva utanför vår comfort zone.”

För Lucas handlar framgång utomlands mycket om att våga använda sin bakgrund:

“Svenskheten är en unik selling point – folk gillar oss utomlands. Sverige är en trygg plats att testa och lära innan man expanderar.”

Lucas tre tips för internationell tillväxt

  1. Expandera genom hotspots. Testa små marknader innan du gör stora lanseringar.
  2. Dröm globalt. Tänk internationellt från dag ett - se Sverige som träningsplanen, inte målet.
  3. Sök internationaliseringschecker - det finns gratis pengar att få!

Lucas tipsade också om att använda Business Swedens e-handelsguide, som kostnadsfritt ger inblick i lokala trender, köpbeteenden och regelverk på över 30 marknader.

Smart expansion med Business Sweden i ryggen

Med Flowlifes insikter från en spännande tillväxtresa som fond, fyllde Jenny Strömberg, Senior Project Manager på Business Sweden, på med sina bästa råd:

“Gör din marknadsanalys för att välja den marknad som passar bäst. Besök den för att förstå hur den fungerar. Fokusera - och testa hypoteser med tydlig uppföljning. Och viktigast av allt: se till att du har finansiell uthållighet.”

Business Sweden finns för att hjälpa svenska bolag att ta nästa steg internationellt - med kostnadsfri rådgivning och marknadsexpertis i över 45 länder.

Vill du växa globalt och ta ditt bolag utanför Sveriges gränser?


👉 Kontakta Jenny Strömberg, Senior Project Manager eller besök business-sweden.com för att läsa mer.

Vi bygger ett sammanhang där du kan växa.

Tillsammans får vi varandra att vi sikta högre, skratta mer och drömma större. För du är aldrig så ensam om dina utmaningar som det kan kännas.

Årets alumn: "YEoS har gett mig vänner för livet"

Årets alumn: "YEoS har gett mig vänner för livet"

Årets alumn: "YEoS har gett mig vänner för livet"
Tack för YEoS Summit 2023 - Sveriges varmaste entreprenörskonferens

Tack för YEoS Summit 2023 - Sveriges varmaste entreprenörskonferens

Tack för YEoS Summit 2023 - Sveriges varmaste entreprenörskonferens

Vill du boosta din inkorg? Signa upp för en dos inspiration!